Baseavlesning / pakking gravitymeter S-38


Fartøy: RV "Victor Hensen"
Sted: Tromsø
Dato: 30. oktober 2007
Målinger utført av: Ole Meyer, Inst. for geovitenskap, Universitetet i Bergen



Landgravimeter benyttet under "gravity ties":

1. Transport av landgravimeter til Tromsø

For å unngå å måtte ta med instrumentet som håndbagasje på fly, og for å la det være oppvarmet i en periode før målingene, ble det sendt som flyfrakt (JetPak) til Tromsø lørdag 27. oktober, og ble kjørt ut til mottaker dagen etter. Mottaker satt straks instrumentet på oppvarming. Ved henting tirsdag 30. oktober ble det koplet over på batteridrift.

2. Baseavlesning tirsdag 30. oktober 2007 i Tromsø

Ankom skipet kl. 11:40 LT. Det var fortøyd ved Hurtigrutekaia - ca 100 meter fra fastpunktet som ble benyttet.


Fig. 1. Kart som viser skipets fortøyningsplass, og lokalisering av fastpunkt.



Fig. 2. RV "Victor Hensen" ved Hurtigrutekaia i Tromsø, 30. okt. 2007.



Fig. 3. Gravimeterplassering ombord på RV Victor Hensen.

Ultrasysprogrammet var avsluttet. Gravimeteret hadde power på, slik at sensoren var forblitt varm. Målte heating cycles: 8 sekunder PÅ / 8 sekunder AV.

Sjekket deretter dato og tid på laptop PC (som igjen blir tidsstempling på gravimeterdata som logges på laptop)

Startet så Ultrasys, og ventet i ca. 30 minutter

Vurderte at K-sjekk kunne bli tatt til slutt, siden innsamling allerede var fullført.

2.1 Synkronisering av "spring tension reading":

ST stabiliserte seg på 9749.5 i forbindelse med "still-reading" avlesning (se punkt 2.2 under). Det var vanskelig å foreta avlesning av telleverket pga. gravimeterets plassering. Tok i stedet bilder av prisme som var plassert foran telleverk:


Fig. 4. ST telleverk, gjennom prisme - siffer nr. 1 og 2

Fig. 5. ST telleverk, gjennom prisme - siffer nr. 3 og 4.

Bildet til venstre viser de to første siffrene (97) og det til høyre viser siffer nr. 3 og 4 (49). Siffer nr. 3 og 4 er begynt å vippe over til 50. Synkroniseringen mellom telleverk og avlesning i Ultrasys er derfor ganske god.

2.2 "Still-reading" S-38 (A):

                DG        ST    CC   RAW    TC
303:11:25:00   9749.9   9749.5  .0   9.0    .3
303:11:27:00   9750.0   9749.5  .0   6.0    .4
303:11:28:00   9750.0   9749.5  .0  -1.    1.2
303:11:29:00   9749.9   9749.5  .0   2.0   1.1
303:11:30:00   9749.9   9749.5  .0   5.0   -.1
303:11:31:00   9750.0   9749.5  .0   1.0    .1


2.3 Måling på kai ved siden av skipet (A):


Fig. 6. Bilder av landgravimeter ved siden av skipet. Klikk for å se større utgaver.

11:56:00 UTC 6030.382
11:59:00     6030.370
12:01:00     6030.375
12:02:00     6030.378

Avstand landgravimeter til havoverflate: 2.45 meter

Gravimeteret var plassert ett dekk ned i forhold til arbeidsdekk. Hvis man regner 2.2 meter høydeforskjell mellom dekkene, og at landgravimeteret var 1 meter over arbeidsdekket, skulle det i dette tilfelle bli (2.2 + 1.0) - 0.4 = 2.8 meter avstand mellom sensor S-38 og landgravimeter (0.4 er regnet som avstand mellom sensor S-38 og dekket den var montert på).


Fig. 7. Del av skipets "General Arrangement", fra http://www.rsgmbh.de/src/rvessels/mvvictorhensen_arr.htm


2.4 Måling på fastpunkt: Nordnorsk Kunstmuseum, Sjøgata 1:


Fig. 8. Fastpunkt Nordnorsk Kunstmuseum, Sjøgata 1. Klikk for større utgaver.

Landgravimeter plassert på øverste trappetrinn.

12:15:00 UTC 6030.272
12:17:00     6030.268
12:18:00     6030.270
12:19:00     6030.273


2.5 Måling på kai ved siden av skipet (B):

12:30:00 UTC 6030.380
12:32:00     6030.382
12:34:00     6030.380
12:36:00     6030.382

Avstand landgravimeter til havoverflate: 2.15 meter.


2.6 "Still-reading" S-38 (B):

                DG       ST    CC  RAW    TC
303:12:50:30  9749.8  9750.3   .0  2.0   -.3
303:12:53:00  9749.8  9750.3   .0  2.0   -.6
303:12:56:30  9749.9  9750.3   .0  6.0   -.6
303:12:57:30  9749.8  9750.3   .0  6.0   -.5


2.7 K-check:

ST off.
Slew ST +30.0 relative:
303:13:05:20  9749.5  9780.3  .0  157  -30.4
Slew ST -60.0 relative:
303:13:11:00  9746.9  9720.3  .0   9.0  29.3
303:13:12:00  9747.0  9720.3  .0  -6.0  29.3


2.8 Beam zero/gain:

ST off. Clamped beam -> raw beam reading: 152

<CTRL> + <U>: Raw beam reading: 9125 - 9142


2.9 Før pakking:

Park ST for shipping (from Ultrasys menu).

Beam clamp on.


Ole Meyer
Universitetet i Bergen, Inst. for geovitenskap
5. november 2007