Læreplan for videregående opplæring

 

 

 

 

Studieretning for elektro

 

 

 

 

VKII/Bedrift

Serviceelektronikerfaget

 

 

 

Oslo, juli 1996

Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet

 

 

Forord

 

 

 

Læreplanverket for videregående opplæring omfatter all opplæring under

 

     lov om videregående opplæring

     lov om fagopplæring i arbeidslivet

 

 

 

Læreplanverket består av to deler:

 

1.   Læreplan, generell del, for grunnskole, videregående opplæring og voksenopplæring.

      Generell del angir overordnede mål og retningslinjer for den samlede virksomheten i grunnskolen og videregående opplæring.

 

2.   Læreplaner for videregående opplæring.

 

 

 

Denne læreplanen omfatter opplæring for serviceelektronikerfaget.

 

 

Læreplanene for hele opplæringsløpet vil senere bli satt sammen til én læreplan for hvert løp.

Det innebærer at det må foretas enkelte justeringer i kapittel 1 og i vedlegg. I denne forbindelse vil det også bli vurdert om det er elementer i læreplanene som overlapper hverandre. Språklig gjennomgang vil bli foretatt når den endelige planen foreligger. Oversikt over opplæringstilbud og annen informasjon om videregående opplæring vil bli utgitt separat.

 

 

Denne læreplanen er midlertidig fastsatt fram til den endelige læreplan for det enkelte

opplæringsløp i studieretningen foreligger.

 

 

Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, 2. juli 1996.

 

 

Innhold

 

 

Kapittel 1:    Generell informasjon

1.1     Innledning

1.2     Inntakskrav

1.3     Samlet læretid (opplæringstid og verdiskapningstid)

1.4     Kompetanse

Kapittel 2:    Mål og hovedmomenter

2.1     Felles mål for opplæringen i serviceelektronikerfaget

2.2     Grunnleggende prinsipper og teknikker

2.3     Dokumentasjon og kalkulasjon

2.4     Helse, miljø og sikkerhet

2.5     Bedriftslære

2.6     Lyd- og bildesystemer

2.7     Radarsystemer

2.8     Data- og kontorsystemer

2.9     Medisinske elektroniske systemer

2.10   Tele-, kontroll- og alarmsystemer

2.11   Elektroniske systemer i kjøretøy

2.12   Radiokommunikasjonssystemer

2.13   Maritime elektroniske systemer

Kapittel 3:    Vurdering

3.1     Hvorfor vurdering?

3.2     Hva skal vurderes?

3.3     Hvordan skal vurderingen skje?

Vedlegg 1

Moduler i opplæringen for serviceelektronikerfaget

1.1     Felles moduler

1.2     Moduler til valg

 

 

 

 


Kapittel 1:     Generell informasjon

 

 

1.1    Innledning

 

Elektroniske produkter bruker elektrisitet til styring av bl.a. lyd, bilder, signal- og data-behandling. Slik angår elektronikk på en eller annen måte oss alle, og inngår som element i mange yrker.

 

I løpet av få år har det blitt utviklet et mangfold av elektroniske produkter og hjelpemidler som har forandret menneskenes liv og hverdag, husholdningsartikler til videoutstyr, lommekalkula-torer og hjelpemidler for funksjonshemmede. Mennesker som tidligere ville vært isolert p.g.a. en funksjonshemming, kan nå ved hjelp av elektroniske hjelpemidler kommunisere med andre og få større bevegelsesmuligheter. Mulighetene for å behandle store datamengder ved hjelp av informasjonsteknologi har endret innholdet i mange arbeidsoppgaver, både i kontorarbeid og i produksjonsprosesser i industrien. Samfunnet har i stor grad gjort seg avhengig av informasjonsteknologi, og det er derfor nødvendig med sikre rutiner for installasjoner, reparasjoner og vedlikehold av utstyret. Dette arbeidet må også utføres estetisk og funksjonsvennlig. Styringssystemene i f.eks. biler, båter og fly blir stadig mer avansert, og det er nødvendig med nøyaktighet og grundig fagkunnskap for at sikkerheten skal ivaretas best mulig.

 

Elektronikken er i stadig utvikling. Det er ikke bare nye produkter som ser dagens lys, men apparater og installasjoner gjennomgår stadige fornyelser, forandringer og forbedringer. Det er nødvendig med stor grad av endringsdyktighet og -vilje hos yrkesutøverne i elektronikkbransjen. Det finnes et mangfold av utviklingsmuligheter for den som velger elektronikk som arbeidsfelt, og personer med kreativitet og oppfinnsomhet har store muligheter.

 

Det kreves bred og god kunnskap om elektroniske kretsløsninger og komponenter for å kunne utføre effektiv service på avansert elektronisk utstyr. Elektronikkfagene er underlagt norske og internasjonale lover, forskrifter og avtaler. Flere av yrkene har autorisasjons- og sertifiseringskrav, og det stilles strenge krav til faglig dyktighet, nøyaktighet og sikkerhet.

 

En serviceelektroniker arbeider med service, feilsøking, justering, vedlikehold og reparasjon av elektronisk utstyr, og i noen tilfeller installasjon av slikt utstyr.

 

En serviceelektroniker kan være tilsatt i industrien og ved serviceverksteder i offentlig og privat sektor.

 

En serviceelektroniker må i tillegg til å ha gode kunnskaper om elektronikk, også ha kunnskaper om elektromekanikk, fordi mange apparater inneholder elektromekaniske elementer og systemer. Arbeidet utføres i stor grad ved hjelp av tegninger, skjemaer og fargekoder, derfor bør en serviceelektroniker ha normalt fargesyn. God språkforståelse er nødvendig, da apparater og utstyr har tegningsunderlag og manualer som ofte er på et fremmedspråk. Serviceelektro-nikerens arbeidsoppgaver krever både evne til å kunne arbeide selvstendig og sammen med andre.

 

 

Faget ble lagt under lærlingordningen 01.07.1975. Faget er nå slått sammen med radio/TV-reparatørfaget, radiomontør/kommunikasjonsfaget og radioservice- og testmontør/ kommunikasjonsfaget (disse tre fagene ble lagt under lærlingordningen 01.08.1957).  Flere områder har kommet til med tiden, og fra og med 03.07.1996 er serviceelektronikerfaget fastsatt med åtte områder:  Lyd- og bildesystemer, radarsystemer, data- og kontortekniske systemer, medisinske elektroniske systemer, tele-, kontroll-, alarm- og styringssystemer, elektroniske systemer for kjøretøy, radiokommunikasjonssystemer, maritime elektroniske systemer.

 

1.2    Inntakskrav

 

For å bli tatt inn på VKII/Bedrift i serviceelektronikerfaget må søkeren normalt ha bestått videregående kurs I elektronikk eller tilsvarende. Det vises til forskrift om inntak til videre-gående opplæring. Lærekontrakt inngås normalt etter VKII.

 

1.3    Samlet læretid (opplæringstid og verdiskapningstid)

 

Opplæringen varer normalt ett år og gjennomføres normalt i videregående skole. Opplæringen for serviceelektronikerfaget skal normalt kombineres med en verdiskapningstid på ett og et halvt år.

 

1.4    Kompetanse

 

Fagbrev

Etter endt læretid kan lærlingen/eleven avlegge fagprøve i serviceelektronikerfaget.

Etter bestått fagprøve utstedes fagbrev.

Yrkesbetegnelse:   serviceelektroniker.

Fagbetegnelse:      serviceelektronikerfaget.

 

Dokumentert delkompetanse

Kompetansebevis gis som dokumentasjon for gjennomgått modul (eller i særskilte tilfeller del av en modul).

 

Generell studiekompetanse

Kravet til generell studiekompetanse er fullført og bestått 3-årig videregående opplæring med grunnkurs, videregående kurs I og videregående kurs II, fagbrev eller svennebrev.

Dessuten kreves det kunnskaper tilsvarende et bestemt nivå i de felles allmenne fagene.

De felles allmenne fagene fra grunnkurs og videregående kurs I på alle studieretninger gir del-kompetanse i forhold til generell studiekompetanse.

 

  

 

 

For dem som har fag- eller svennebrev eller annen yrkeskompetanse, vil det normalt gjenstå et visst antall timer for å oppnå generell studiekompetanse. Tabellen nedenfor gir en oversikt over dette.

 

Felles allmenne

fag

Generell studiekompetanse

- totalt timetall

Timetall i grunn-kurs og VKI

Gjenstående timetall

Norsk

523 timer

150 timer

373 timer

Engelsk

187 timer

150 timer

37 timer

Samfunnslære

75 timer

75 timer

0 timer

Nyere historie

150 timer

0 timer

150 timer

Matematikk

187 timer

112 timer

75 timer

Naturfag

187 timer

75 timer

112 timer

Til sammen

1309 timer

562 timer

747 timer

 

Ved gjennomgang av læreplanene for hele utdanningsløpet (jfr. forordet) vil departementet vurdere ekvivalering av allmennfaglige komponenter innenfor studieretningsfagene. Dette kan innebære at gjenstående timetall etter grunnkurs og VKI for enkelte fag kan reduseres.

 

 


 

Kapittel 2:     Mål og hovedmomenter

 

 

2.1    Felles mål for opplæringen i serviceelektronikerfaget

 

Lærlingene/elevene skal

 

        kunne velge, bruke og vedlikeholde verktøy og instrumenter 

        kunne velge materialer og utstyr som er tilpasset arbeidsoppgavene som skal utføres, og kunne begrunne sine valg 

        kunne arbeide effektivt og kunne tilpasse tempo i forhold til arbeidsoppgavene 

        kunne bruke verneutstyr 

        kunne utvise orden under utførelse av arbeidet 

        kunne arbeide på en måte som tar hensyn til egen og andres sikkerhet og helse, og til det indre og ytre miljø 

        kunne rapportere skriftlig og muntlig om gjennomførte arbeidsoppgaver 

        kunne bruke aktuell dokumentasjon på norsk og engelsk 

        kunne arbeide selvstendig og planmessig, men også vise evne og vilje til å kunne samarbeide med andre 

        kjenne eget arbeidsområde og kompetanse og vite når annen fagkompetanse er nødvendig 

        vise en atferd som fremmer likeverd og likestilling 

        kunne utføre arbeidet grundig og nøyaktig, og med stolthet for faget 

        kunne planlegge, gjennomføre og kontrollere egne arbeidsoppgaver i henhold til gitte kvalitetskrav 

        kunne følge lover og forskrifter som gjelder for faget 

        kunne arbeide i samsvar med etiske normer som gjelder for faget og bransjen, og den betydning dette har for fagets omdømme 

        kunne yte god service overfor kunder 

        kunne vise kreativitet i utførelsen av arbeidet 

        vise evne til å ivareta fagets estetiske krav 

        kunne ta ansvar for egen læring 

        kjenne fagets tradisjoner, egenart og framtidige utviklingsmuligheter 

        kjenne bransjens betydning i samfunnet 

        kjenne til hvilke faktorer som kan påvirke en bedrifts lønnsomhet og kvalitetskrav 

        kjenne til hvordan en bedrift kan organiseres 

 

 

2.2    Grunnleggende prinsipper og teknikker

 

 

Mål 1

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om grunnleggende prinsipper for HF-teknikk for radiomottakere og radiosendere. De skal ha gode kunnskaper om strålings-former som opptrer som støy i elektroniske apparater og utstyr. De skal ha gode kunnskaper i pulsteknikk og digital signalbehandling

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

1a      kunne forklare de grunnleggende prinsippene som gjelder for HF-teknikk, og kunne beskrive HF-tekniske problemer

 

1b      kunne forklare virkemåten til og bruken av sinusoscillatorer, RC-, LC- og krystalloscillatorer

 

1c      kunne forklare fenomenet HF-stråling og støyproblemet EMC, og kunne beskrive hvilke tiltak som må iverksettes for å hindre denne type støy

 

1d      kunne gjøre rede for virkemåten til svitsjede strømforsyninger

 

1e      kunne beregne spenning og effektforhold uttrykt i desibel (dB) ved hjelp av logaritmer

 

1f       kunne forklare begrepet pulsteknikk og kjenne til de mest brukte pulskretser

 

1g      kunne beskrive digital signalbehandling (DSP), blokksjematisk

 

1h      kunne forklare hvordan programmerbare kretser brukes i ulike apparater

 

1i       kunne forklare hvordan faselåste sløyfer er bygd opp og hva de brukes til i apparater og instrumenter

 

1j       kunne gjøre rede for interne og eksterne bus-systemer

 

Mål 2

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om utstyr som brukes for presentasjon av bilde og tekst og kunne utføre arbeid på slikt utstyr

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

2a      kunne forklare hvordan data- og videomonitorer med tilhørende avbøynings- og synkroniseringskretser fungerer

 

2b      kunne forklare virkemåten til tekstruter på skjermer og mindre instrumentpanel

 

2c      kunne forklare hvilke prinsipper som må følges ved styring og avsøking av bildeskjermer

 

2d      kunne finne og rette feil i video- og datamonitorer

 

 

Mål 3

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om drift av små motorer. De skal kunne utføre arbeid på slike motorer

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

3a      kunne forklare virkemåten til småmotorer som f.eks. likestrømsmotorer, vekselstrøms-motorer og pulsmotorer (steppmotor)

 

3b      kunne gjøre rede for hvordan servosystemer fungerer og hvordan disse blir brukt

 

3c      kunne beskrive en enkel reguleringskrets

 

3d      kunne forklare begrepene turtall, startmoment og tekniske driftsparametre

 

3e      kunne utføre målinger på småmotorer og kunne vurdere resultatene i forhold til feilfunksjoner

 

3f       kunne forklare hvordan elektroniske drivsystemer for småmotorer fungerer, og kunne utføre målinger på disse

 

3g      kunne feilsøke på, skifte ut og reparere defekte deler i elektroniske og mekaniske drivsystemer for småmotorer

 

2.3    Dokumentasjon og kalkulasjon

 

 

Mål 1

Lærlingene/elevene skal ha meget gode kunnskaper om de lover og forskrifter som gjelder for det utstyret de arbeider på. De skal kunne bruke og lage dokumentasjoner og rapporter som kreves for utførelse av arbeidet

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

1a      kunne bruke riktig dokumentasjon og følge lover og forskrifter som til enhver tid gjelder for det utstyret de arbeider på

 

1b      kjenne til konsekvenser av brudd på lover og forskrifter

 

1c      kunne skrive dokumentasjon for enkle produkter og installasjoner

 

1d      kunne revidere dokumentasjon og kunne kontrollere avvik

 

1e      kunne skrive rapporter etter utført service- og garantiarbeid og kunne ta hensyn til spesielle forhold som gjelder miljøet det elektroniske utstyret brukes i

 

1f       kunne lese engelsk og norsk faglitteratur, instruksjonshefter, manualer og annen teknisk dokumentasjon

 

1g      kunne bestille komponenter til et serviceoppdrag, muntlig og skriftlig både på engelsk og norsk

 

 

Mål 2

Lærlingene/elevene skal kunne kalkulere kostnader og kunne vurdere inntjening i forbindelse med service- og montasjeoppdrag

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

2a      kunne vurdere lønnsomheten ved et service- eller montasjeoppdrag både for bedrift og kunde 

2b      kunne identifisere hvilke faktorer som må tas med i lønnsomhetsberegningen 

2c      kunne foreta enkle kalkulasjoner i forbindelse med innkjøp av materiell 

2d      kunne gi en pris på et serviceoppdrag 

 

2.4    Helse, miljø og sikkerhet

 

 

Mål 1

Lærlingene/elevene skal kunne ivareta helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen ved å følge gjeldende lover og forskrifter

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

1a      kjenne arbeidsmiljøloven med forskrifter 

1b      kunne gjøre rede for plikter og rettigheter arbeidstaker og arbeidsgiver har i henhold til arbeidsmiljøloven 

1c      kjenne til hvordan en bedrifts vernetjeneste er bygd opp og hvilke funksjoner de ulike deltakerne har i henhold til lov og forskrift 

1d      kunne følge helse-, miljø- og sikkerhetsforskrifter som er aktuelle for det daglige arbeidet i faget, og kunne gjøre rede for konsekvenser ved brudd på disse

 

 

Mål 2

Lærlingene/elevene skal kunne behandle utstyr og materiell riktig  og kunne ta hensyn til helse, miljø og sikkerhet

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

2a      kunne velge riktig utstyr og materiell i forhold til gitte rutiner og arbeidsoppgaver, og kunne kontrollere at verktøy og utstyr er i sikkerhetsmessig forsvarlig stand før bruk 

2b      kunne bruke relevante merke- og kodesystemer for materiell og utstyr 

2c      kunne behandle materiell og utstyr riktig i forhold til egen helse og sikkerhet 

2d      kunne gjøre rede for farer som kan oppstå som følge av feil bruk av verktøy og utstyr 

2e      kunne sikre arbeidsplassen forsvarlig før arbeidet settes i gang 

2f       kunne velge og kunne bruke personlig verneutstyr når dette er nødvendig 

2g      kunne gi eksempel på et internkontrollsystem i en bedrift 

2h      kunne utføre arbeid i henhold til et system for internkontroll 

2i       kunne gjøre rede for hvilke farlige stoffer som brukes i faget, og kunne forklare hvilke forholdsregler som må tas i arbeid med disse 

2j       kunne følge rutiner for å sikre miljøet 

2k      kunne gi eksempler på ulike miljøtiltak som kan iverksettes innen fagområdet

 

 

Mål 3

Lærlingene/elevene skal kunne handle riktig ved ulykker og kunne forebygge ulykker og skader på personer

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

  

3a      kunne gjøre rede for strømmens virkninger på menneskekroppen, og kjenne til skader som kan oppstå som følge av strømgjennomgang 

3b      kjenne til hvordan skader, uhell og ulykker skal varsles og rapporteres 

3c      kunne varsle om utslipp av gasser og kunne slokke brann i ulike miljøer og kunne bruke nødvendig utstyr 

3d      kunne gi nødvendig førstehjelp 

3e      kunne forebygge skader og uhell 

3f       kunne forebygge belastningsskader som kan oppstå i forbindelse med utøvelse av faget

  

2.5    Bedriftslære

 

 

Mål 1

Lærlingene/elevene skal kjenne elektronikkbransjens bedriftsstruktur, arbeidsområder og historie

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

1a      kjenne elektronikkbransjens utvikling 

1b      kunne forklare på en enkel måte hvordan en bedrift kan være organisert 

1c      kunne beskrive en bedrifts arbeidsoppgaver, og kunne forklare hvordan arbeidet organiseres og fordeles 

1d      ha kjennskap til bedriftens plass i lokalsamfunnet, og bransjens deltagelse nasjonalt og internasjonalt

1e      kjenne til den tekniske utviklingen i faget og hvordan ny teknologi kan brukes

 

Mål 2

Lærlingene/elevene skal kjenne fagets arbeidsområde og muligheter, og vite hvilke rettigheter og plikter arbeidstaker og arbeidsgiver har

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

2a      kjenne eget arbeidsområde godt, og hvilke muligheter som finnes på arbeidsmarkedet 

2b      kjenne rettigheter og plikter for arbeidstakerne i en bedrift 

2c      kunne begrunne hvorfor samarbeid er viktig i et arbeidsforhold, og kunne gjøre rede for grunnleggende forutsetninger for samarbeid 

2d      være kjent med en bedrifts tillitsvalgtsordning og tillitsvalgtes funksjon 

2e      kunne bruke hjelpemidler som telefon, internt sambandsutstyr, telefaks o.l.

 

 

Mål 3

Lærlingene/elevene skal kunne sette en bedrifts eiendeler og ressurser i et økonomisk perspektiv og kunne forvalte disse på en forsvarlig måte

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

3a      kunne definere hva som er en bedrifts verdier, og vite hvordan disse vernes 

3b      kunne yte den service, veiledning og oppfølging som kreves i bransjen og kunne behandle reklamasjoner 

 

Mål 4

Lærlingene/elevene skal ha kunnskaper om kvalitetssikring og kunne utføre fagmessig arbeid i henhold til gjeldende standarder

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

4a      kunne forklare hva som menes med et fagmessig godt utført arbeid, og forstå de faglige og estetiske krav som stilles til en installasjon, en reparasjon eller et arbeid 

4b      kjenne til ulike krav og standarder som ligger til grunn for en bedrifts kvalitetssikringssystem 

4c      kunne følge kvalitetssikringsrutiner som gjelder eget arbeidsområde

4d      kunne gjøre rede for ulike rutiner for avviksrapportering

 

2.6    Lyd- og bildesystemer

 

 

Mål 1

Lærlingene/elevene skal ha kunnskaper om ulike deler i et antenneanlegg og kunne utføre arbeid på små antenneanlegg

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

1a      kunne gjøre rede for frekvensområder for kringkasting

 

1b      kunne vurdere riktig valg av forskjellige antennetyper ut fra tekniske spesifikasjoner

 

1c      kunne forklare egenskapene til aktive og passive elementer i et antenneanlegg i forhold til impedanse, demping, signalnivåer, signal- og støyforhold, støytall m.m.

 

1d      kunne utføre enkle beregninger av mekaniske belastninger i en antennemontasje

 

1e      kunne planlegge og gjennomføre montering og vedlikehold av små antenneanlegg for satelittbaserte og jordbaserte signaler og kunne måle egenskapene til anleggene

 

1f       kunne finne og rette feil på antenne- og kabelanlegg for satelittbaserte og jordbaserte signaler

 

 

Mål 2

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om radio- og fjernsynsapparater med tilhørende systemer. De skal kunne utføre arbeid på slikt utstyr

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

2a      kunne forklare den blokkskjematiske oppbygningen av alminnelige radio- og fjernsynsapparater

 

2b      kunne forklare prinsippet for FM-stereo

 

2c      kunne forklare hvordan analoge og digitale bilde- og lydsystemer fungerer

 

2d      kunne beskrive fjernsynsstandarder som blir brukt i apparater som selges i Norge, og kunne forklare hvordan disse fungerer

 

2e      kunne forklare hvordan systemet for tekst-tv fungerer

2f       kunne installere, sette i drift, feilrette på og vedlikeholde kringkastingsmottakere med tilhørende systemer

 

 

Mål 3

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om musikk- og forsterkeranlegg med tilhørende systemer. De skal kunne utføre arbeid på slikt utstyr

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

3a      kunne beskrive den blokkskjematiske oppbygningen for analoge og digitale inn- og avspillingssystemer for lyd

 

3b      kunne forklare generelle lydtekniske begreper

 

3c      kunne forklare hvordan øret oppfatter lyd

 

3d      kunne forklare fordeler og ulemper med digitale lydsystemer

 

3e      kunne kople sammen og sette i drift multimediasystemer

 

3f       kunne installere, sette i drift, feilrette på og vedlikeholde musikk- og forsterkeranlegg med tilhørende systemer

 

 

Mål 4

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om videokassettspillere med tilhørende systemer. De skal kunne utføre arbeid på slikt utstyr

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

4a      kunne forklare den blokkskjematiske oppbygningen av en videokassettspiller

 

4b      kunne gjøre rede for aktuelle standarder for videokassettspillere

 

4c      kunne gjøre rede for hvordan systemkontroll fungerer

 

4d      kunne gjøre rede for hvordan en videokassettspiller er bygd opp mekanisk

 

4e      kunne beskrive hvordan TV-overvåkingssystemer monteres og drives

 

4f       kunne installere, sette i drift, feilrette på og vedlikeholde videokassettspillere med tilhørende systemer

 

4g      kunne bruke aktuelt testutstyr og kunne forklare hvordan utstyret fungerer

 

4h      kunne utføre rasjonelle målinger og kunne tolke feilsymptomer i et lyd- og bildesystem

4i       kunne lokalisere feil til riktig del av et lyd- og bildesystem, og kunne utbedre feilen på en sikker og faglig forsvarlig måte

 

 

 

2.7    Radarsystemer

 

 

Mål 1

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om hvordan et radarsystem fungerer og kunne beregne radarparametre. De skal kunne utføre arbeid på et enkelt radarsystem

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

1a      kunne gjøre rede for radarens historiske utvikling

 

1b      kunne gjøre rede for hvordan et enkelt radarsystem fungerer og kunne beskrive hvordan det er bygd opp blokkskjematisk

 

1c      kunne forklare begreper som pulsrepetisjonsfrekvens, pulsvidde, pulsform og pulseffekt

 

1d      kunne beregne PRF, pulseffekt og gjennomsnittseffekt

 

1e      kunne gjøre rede for hvilke faktorer som er bestemmende for valg av bærebølgefrekvens

 

1f       kunne forklare radarens teoretiske rekkevidde og hvilke faktorer som begrenser denne 

1g      kunne montere, sette idrift og kunne utføre sluttkontroll av et enkelt radarsett 

1h      kunne foreta funksjonskontroll av radaren og utføre nødvendige kalibreringer 

1i       kunne feilsøke på og reparere et enkelt radarsystem

 

 

Mål 2

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om hvordan et detaljert radarsystem med komponenter er bygd opp

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

2a      kunne tegne og forklare virkemåten til en radar ut fra et blokkskjema som minst inneholder synkronisator, modulator, utgangstrinn, antenne, lokaloscillator, mikser, MF-forsterker, indikator, tidsaksegenerator og kraftforsyning

 

2b      kunne forklare hvordan synkronisering og presentasjon av bildemottak fra radar foregår

 

2c      kunne forklare hvordan senderens forskjellige deler fungerer, som f.eks. radarmodulator og utgangstrinn

 

2d      kunne forklare hvordan mottakerens forskjellige deler fungerer

 

2e      kunne forklare hvordan katodestrålerør som brukes som indikator fungerer

 

2f       ha grunnleggende kunnskaper om vandrebølgerør, og om hvordan magnetron og klystron fungerer

 

2g      ha kjennskap til de spesielle sikkerhetsmessige forhold som gjelder for behandling av radioaktive rør og komponenter

 

2h      ha kjennskap til hvordan ferritter, isolatorer og sirkulatorer brukes i mikrobølgeteknikken

 

2i       ha kjennskap til mikrobølgeantenners antenneforsterkning, dekningsdiagram og føding

 

2j       kunne forklare hvordan MTI med videobehandling og undertrykking av uønskede signaler fungerer

 

 

Mål 3

Lærlingene/elevene skal kunne lokalisere og utbedre feil på et radarsystem. De skal kunne ta hensyn til de faremomenter som arbeid på slike systemer kan medføre

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

3a      kunne måle effekt, frekvens, følsomhet, pulsrepetisjonsfrekvens (PRF), pulsbredde og båndbredde

 

3b      kunne bruke aktuelt testutstyr og kunne forklare hvordan utstyret fungerer

 

3c      kunne utføre rasjonelle målinger og kunne tolke feilsymptomer i et radarsystem

 

3d      kunne lokalisere feil til riktig del av systemet og kunne utbedre feilen på en sikker og faglig forsvarlig måte

 

3e      kunne forklare hvilke sikkerhetsmessige hensyn som må tas ved arbeid på slike radarsystemer

 

 

 

 

 

Mål 4

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om vanlige forsterkere og enkle kretser brukt i radarteknikk og kunne utføre service på denne type utstyr

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

4a      kunne forklare hvordan enkle RF-forsterkere fungerer og kunne gjøre rede for hvordan kretser som er bygd opp etter "strip line"-prinsippet fungerer

 

4b      kunne forklare hvordan MF-forsterkere fungerer

 

4c      kunne måle forsterkning og båndbredde

 

4d      kunne justere RF- og MF-kretser og kunne forklare hvilke målemetoder som brukes

 

4e      kunne justere og feilsøke på aktuelt utstyr

 

 

2.8    Data- og kontorsystemer

 

 

Mål 1

Lærlingene/elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om de forskjellige modulene i en datamaskin. De skal kunne vedlikeholde maskin og utstyr i sammenkoplede datasystemer

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

1a      kunne forklare hvordan sentralenheten i en datamaskin er bygd opp

 

1b      kunne gjøre rede for egenskapene til ulike hukommelsesmoduler

 

1c      kunne klargjøre aktuelle typer lagringsmedia for bruk, og kunne gjøre rede for hvordan de er bygd opp og fungerer

 

1d      kunne gjøre rede for hvordan aktuelle dataskjermer og grafikkontrollere med grafikk- og skjermstandarder fungerer

 

1e      kunne gjøre rede for hvordan aktuelle utskriftsmedia fungerer

 

1f       kunne gjøre rede for hvordan andre aktuelle typer periferienheter fungerer

 

1g      kunne installere og tilpasse nødvendig programvare (drivere) for forskjellig periferiutstyr til forskjellige brukerbehov

 

 

1h      kunne teste og tolke feilsymptomer og kunne reparere maskin og utstyr i sammenkoblede systemer

 

 

Mål 2

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om operativsystemets egenskaper og funksjoner. De skal kunne bruke kommandoer og meldinger i operativsystemet mot brukeren av datasystemet og kunne vedlikeholde operativsystemet og aktuell programvare

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

2a      kunne gjøre rede for operativsystemets oppgaver og egenskaper

 

2b      kunne gjøre rede for de mest brukte operativsystemer

 

2c      kunne bruke systemkommandoer og kommandofiler

 

2d      kjenne til grunnleggende teknikker for strukturert programmering

 

2e      kunne installere drivere og kunne klargjøre og tilpasse oppstartingsfiler og konfigurasjonsfiler

 

2f       kunne installere nye programmoduler i et operativsystem

 

2g      kunne lage rutiner for datasikkerhet, brukerrettigheter og passord, og kunne følge de rutiner som systemansvarlig har ansvar for

 

2h      kunne oppgradere og installere nye versjoner av operativsystemet

 

2i       kunne bruke standard programpakker som tekstbehandling, regneark, databaseprogram o.l., og kunne installere og tilpasse programpakkene til brukernes behov

 

2j       kunne bruke programmer som kan være til hjelp ved testing og feilsøking av datamaskin og periferiutstyr

 

 

Mål 3

Lærlingene/elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om hvordan kopimaskiner er bygd opp. De skal kunne vedlikeholde kopimaskiner for best mulig kopikvalitet

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

3a      kunne beskrive prinsippene som gjelder for den zerografiske prosess

 

3b      kunne forklare aktuelle prinsipper som gjelder for svart/hvitt og fargekopiering

 

3c      kunne forklare prinsippene som gjelder for sortering og tosidig kopiering

 

3d      kunne forklare prinsippene som gjelder for overføring av bilde og tekst fra PD til kopimaskiner som benytter laserteknikk

 

3e      kjenne til den grunnleggende mekaniske konstruksjonen til kopimaskiner

 

 

Mål 4

Lærlingene/elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om hvordan frittstående og PC-baserte telefakser er bygd opp. De skal kunne vedlikeholde telefakser for best mulig funksjon

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

4a      kunne beskrive den blokkskjematiske oppbygningen av en telefax og kunne forklare hvordan den fungerer

 

4b      kunne forklare prinsippene som gjelder for overføring av telefax og kunne bruke utstyret

 

4c      kunne forklare prinsippene som gjelder for overføring av bilde og tekst mellom PC og telefaks og kunne installere og sette opp nødvendig programvare

 

 

Mål 5

Lærlingene/elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om oppbygningen av og virke-måten til skrivere og de skal ha kunnskaper om hvordan skrivere er koplet opp mot PC. De skal kunne vedlikeholde skrivere for best mulig funksjon

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

5a      kunne beskrive den blokkskjematiske oppbygningen av aktuelle typer skrivere og kunne forklare hvordan de fungerer

 

5b      kunne kople opp skrivere mot datamaskiner og kunne installere nødvendig programvare til skrivere

5c      kunne feilsøke på skriverens elektroniske hovedfunksjoner og kunne bytte ut defekte kort eller enheter

 

5d      kunne teste og justere skriverens mekaniske konstruksjon og kunne skifte ut slitte eller defekte deler

 

 

 

 

 

Mål 6

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om oppbygningen av datanett og kunne knytte aktuelt datakommunikasjonsutstyr til slike nett. De skal kunne utføre arbeids-oppgaver som er nødvendige for å holde et lokalnett i drift, både med tanke på sikkerhet og overvåking

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

6a      kunne forklare hovedtrekkene i telenettets oppbygning med vekt på tjenester for datakommunikasjon

 

6b      kunne gjøre rede for Integrated Services Digital Network (ISDN), grensesnitt og tjenester

 

6c      kunne gjøre rede for OSI-modellen, tjenester og protokoller

 

6d      kunne bruke aktuelle typer modem og kunne tilpasse disse til forskjellige bruksområder

 

6e      kunne gjøre rede for oppbygningen av og virkemåten til aktuelle lokale nettverk

 

6f       kunne forklare aktuelle egenskaper til ulike komponenter i et lokalnett

 

6g      kunne installere og tilpasse programvare for lokale nettverk med tilhørende applikasjoner og utstyr

 

6h      kunne installere og tilpasse programvare og utstyr for bruk mot globalt datanett

 

 

 

2.9    Medisinske elektroniske systemer

 

 

Mål 1

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om de spesielle etiske og hygieniske grunn-prinsippene som gjelder for arbeid i sykehus, institusjoner, institutt eller andre steder der elektronisk utstyr inngår i behandlingen av mennesker eller dyr

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

1a      kunne gjøre rede for grunnprinsippene som gjelder for hygiene innen sykehus og andre institusjoner 

1b      kunne gjøre rede for de yrkesetiske retningslinjer som gjelder for sykehus og institusjoner 

 

 

 

Mål 2

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om de fysiologiske forholdene som er grunnlaget for å utføre målinger av bioelektriske signaler, temperatur, trykk og respirasjon

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

2a      kunne gjøre rede for grunnleggende fysiologi for avledning av bioelektriske signaler 

2b      kunne gjøre rede for grunnleggende fysiologi for måling av temperatur, trykk og respirasjon 

2c      kunne gjøre rede for grunnleggende fysiologi for måling av gasser

 

 

Mål 3

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om utstyr som brukes til å diagnostisere og overvåke pasienter. De skal kunne utføre arbeid på og kunne kalibrere slikt utstyr

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

3a      kunne forklare den blokkskjematiske oppbygningen av og funksjonen til biologiske registreringssystemer 

3b      kunne forklare den blokkskjematiske oppbygningen av og funksjonen til trykk- og registreringsutstyr 

3c      kunne forklare den blokkskjematiske oppbygningen av og funksjonen til pulskoksimeter 

3d      kunne forklare den blokkskjematiske oppbygningen av og funksjonen til enkle ultralydapparat 

3e      kunne utføre service og test på diagnostiserings- og overvåkingsutstyr

 

 

Mål 4

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om utstyr som brukes til å operere og behandle pasienter. De skal kunne utføre arbeid på og kunne kalibrere slikt utstyr

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

4a      kunne forklare den blokkskjematiske oppbygningen av en respiratorer

 

4b      kunne forklare den blokkskjematiske oppbygningen av diatermiutstyr

 

4c      kunne forklare den blokkskjematiske oppbygningen av infusjonsutstyr

4d      kunne utføre service og test på operasjons- og terapeutisk utstyr

 

 

 

2.10  Tele-, kontroll- og alarmsystemer

 

 

Mål 1

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om forskjellige kabler som brukes i ulike typer spredenett. De skal kunne vedlikeholde slike nett

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

1a      kunne beskrive hvordan en installasjon er bygd opp og kunne utføre endringer i denne

 

1b      kunne forklare forskjellen mellom datakabler og telefonkabler

 

1c      kunne forklare hvorfor forskjellige typer kabler brukes, og hvilke problemer som kan oppstå ved feilkobling (induserte spenninger etc)

 

1d      kunne utføre krysskoplinger

 

1e      kunne utføre enkle installasjoner som f.eks. flytting av kontakter, trekking, klamring, avmantling og terminering av kabler

 

1f       kunne finne og utbedre feil i spredenett som brukes til kommunikasjon og signal- og alarmanlegg

 

 

Mål 2

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om elektroniske kommunikasjonsanlegg. De skal kunne vedlikeholde slike anlegg

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

2a      kunne beskrive de forskjellige kommunikasjonsformene som brukes i private og bedriftsinterne tele-, internkommunikasjons- og personsøkeranlegg

 

2b      kunne forklare hvordan anleggene er bygd opp og hvilke hovedenheter som inngår i et system

 

2c      kunne gjøre rede for bruksområdene for anleggene og integrering mellom personsøker og intercom

 

2d      kunne gjøre rede for HF-problemer (antenner, dødsoner) som kan oppstå ved personsøkeranlegg

2e      kunne gjøre små endringer i et anlegg

 

2f       kunne kople til, sette i drift og feilsøke på brukerutstyr for ISDN-nett

 

2g      kunne kople til, sette i drift og feilsøke på små digitale og analoge hussentraler med tilhørende brukerutstyr

 

2h      kunne installere, finne og utbedre feil i elektroniske kommunikasjonsanlegg

 

 

Mål 3

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om dataspredenett med koplinger og grensesnittutstyr. De skal kunne vedlikeholde slike nett

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

3a      kunne beskrive forskjellige typer spredenett

 

3b      kunne gjøre rede for hvilken funksjon de forskjellige enhetene i et datanett har

 

3c      kunne gjøre rede for egenskapene til forskjellige kabeltyper som fiber, coax, parrkabler o.l.

 

3d      kunne gjøre rede for kablingsproblemer som kan oppstå (innstråling, kontaktproblemer, impedansetilpasninger o.l.)

 

3e      kunne bruke alminnelige kabel- og nett-testere til å finne og utbedre feil i dataspredenett

 

 

Mål 4

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om brannalarmanlegg. De skal kunne vedlikeholde slike anlegg

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

4a      kunne gjøre rede for hvordan et brannalarmanlegg er bygd opp, og hvilke enheter som inngår i et slikt anlegg

 

4b      kunne forklare hvordan de forskjellige hovedsystemene fungerer

 

4c      kunne forklare hvordan røk-, varme- og flammedetektorer fungerer og brukes

 

4d      kunne gjøre rede for hvordan nødlysanlegg fungerer og brukes

 

4e      kunne gjøre rede for de forskjellige slokkesystemene som finnes

 

4f       kunne finne feil og bytte ut defekte deler

 

4g      kunne utføre installasjonsendringer som f.eks. å flytte en detektor eller montere en ny

 

4h      kunne utføre nødvendige kontroller

 

 

Mål 5

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om innbruddsalarmanlegg. De skal kunne vedlikeholde slike anlegg

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

5a      kunne beskrive hvilke enheter som inngår i et system, blokkskjematisk

 

5b      kunne gjøre rede for hvordan forskjellige detektortyper fungerer og brukes

 

5c      kunne forklare hvordan ulike typer varslingssystemer fungerer og brukes

 

5d      kunne finne feil og bytte ut defekte deler

 

5e      kunne utføre installasjonsendringer som f.eks. å flytte enheter eller montere nye enheter

 

5f       kunne utføre nødvendige kontroller

 

 

Mål 6

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om adgangskontroll- og dørkontrollanlegg. De skal kunne kunne vedlikeholde slike anlegg

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

6a      kunne beskrive hvilke enheter som inngår i et dørkontrollanlegg

 

6b      kunne gjøre rede for hvordan slike anlegg fungerer

 

6c      kunne gjøre rede for hvordan ulike typer visningstablåer og operatørpaneler fungerer

 

6d      kunne gjøre rede for hvorfor og hvordan slike anlegg brukes

 

6e      kunne finne feil og bytte ut defekte deler

 

 

 

 

 

 

Mål 7

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om sykehussignalanlegg. De skal kunne vedlikeholde slike anlegg

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

7a      kunne gjøre rede for hvordan sykehussignalanlegg fungerer og brukes

 

7b      kunne gjøre rede for viktigheten av sykehussignalanlegg og hvilke hensyn som må tas når de arbeider på slike systemer

 

7c      kunne orientere om hvordan sykehussignalanlegg integreres med andre systemer

 

7d      kunne finne feil og bytte ut defekte deler

 

 

Mål 8

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om interne TV-anlegg. De skal kunne vedlikeholde slike anlegg

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

8a      kunne gjøre rede for oppbygnigen av og bruksområdet for ulike typer kameraer

 

8b      kunne beskrive de forskjellige linsene som brukes og kunne forklare hvor de skal brukes

 

8c      kunne utføre anleggsendringer som f.eks. flytting av kameraer, innjustering og montering

 

8d      kunne finne feil og bytte ut defekte deler

 

 

 

2.11  Elektroniske systemer i kjøretøy

 

 

Mål 1

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om hvordan kjøretøyets motor, bremse-system, styring og drivverk er bygd opp

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

1a      kunne forklare hvordan en bensin- og dieselmotor er bygd opp og fungerer

 

1b      kunne forklare hvordan et bremsesystem er bygd opp og fungerer

 

1c      kunne forklare hvordan et styresystem er bygd opp og fungerer

 

1d      kunne forklare hvordan et drivverk er bygd opp og fungerer

 

 

Mål 2

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om hvordan elektroniske tennings- og innsprøytningssystemer i kjøretøy fungerer. De skal ha kunnskaper om funksjonen til ulike elektroniske komponenter som brukes i disse systemene og kunne vedlikeholde disse

etter gjeldende krav til avgassutslipp

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

2a      kunne forklare oppbygningen av og virkemåten til forskjellige elektroniske instrumenter og komponeneter som brukes i elektroniske tennings- og innsprøytningssystemer

 

2b      kunne forklare hvordan aktuelle elektroniske tenningssystemer er bygd opp og fungerer

 

2c      kunne forklare hvordan aktuelle elektroniske innsprøytningssystemer er bygd opp og fungerer

 

2d      kunne gjøre rede for og kunne forebygge miljø- og helsemessige skader som kan oppstå i forbindelse med arbeid på tennings- og innsprøytningssystemer

 

2e      kunne feilsøke på, kontrollere, måle, justere og reparere elektroniske tennings- og innsprøytningssystemer

 

 

Mål 3

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om prinsippene som gjelder for strømfor-syning og startersystemer i motorkjøretøy og oppbygningen av kjøretøyenes lednings-nett. De skal kunne vedlikeholde disse systemene

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

3a      kunne beskrive hvordan bilens elektriske strømforsyningsnett er bygd opp og hvordan det fungerer

 

3b      kunne gjøre rede for hvordan ledninger, sikringer og releer dimensjoneres

 

3c      kunne foreta målinger i og feilsøking på kjøretøyets starterkretser og strømfordelingssystem

 

3d      kunne måle, justere og feilsøke i kjøretøyets strømforsyning som f.eks. batterier, generatorer og regulatorer

 

 

Mål 4

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om prinsippene som gjelder for elektroniske styresystemer. De skal kunne vedlikeholde slike systemer

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

4a      kunne forklare hvordan elektroniske girvekselsystemer fungerer

 

4b      kunne forklare hvordan elektroniske bremsesystemer (ABS) fungerer

 

4c      kunne forklare hvordan elektronisk styring av hjelpefunksjoner fungerer

 

4d      kunne måle, justere og reparere elektroniske styresystemer, detektorer og pådragsorganer

 

 

Mål 5

Lærlingene/elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om mikrokontrollere og deres funksjon i samband med overvåking av bilens funksjoner, informasjonspanel og varslingsanlegg. De skal kunne vedlikeholde slikt utstyr

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

5a      kunne forklare prinsippene som gjelder for system for overvåking og varsling av dører, lys og alle typer nivåkontroller i et kjøretøy og kunne forklare hvordan dette systemet er bygd opp

 

5b      kunne beskrive kjøretøyets varslingsorgan ved uautorisert bruk og kunne forklare hvordan dette systemet er bygd opp og fungerer

 

5c      kunne montere informasjonspanel, overvåkingsanlegg og alarmanlegg

 

5d      kunne utføre målinger, vurdere feilkilder og reparere overvåkings- og alarmanlegg for kjøretøy

 

 

 

 

2.12  Radiokommunikasjonssystemer

 

 

Mål 1

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om mobiltelefonsystemer og lukkede radio-nett som er i drift i Norge og som er vanlige på det internasjonale marked. De skal kunne vedlikeholde enkeltenheter og komplette anlegg

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

1a      kunne gjøre rede for hvordan offentlige og private mobiltelefonsystemer er bygd opp 

1b      kunne forklare hvordan de mest aktuelle systemene innen lukkede VHF/UHF-radiosambandsnett fungerer 

1c      kunne gjøre rede for hvordan enkeltenhetene som inngår i et lukket VHF/UHF-radiosambandsnett er bygd opp og fungerer 

1d      kunne beskrive oppbygningen av og virkemåten til batteri og ladeutstyr for landmobil kommunikasjon 

1e      kunne velge instrumentering, utføre rasjonelle målinger av signal og driftsforhold og kunne foreta nødvendig service

 

 

Mål 2

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om komplette satellitt- og radiostasjoner.

De skal kunne montere komplette stasjoner, kople opp og sette i drift enkeltenheter til et sammensatt system. De skal kunne vedlikeholde slike stasjoner

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

2a      kunne tegne blokkskjema til satellitt- og radiostasjoner og kunne forklare prinsippene som gjelder for overføring av tele- og datasignal via satellitt

 

2b      kunne gjøre rede for oppbygningen av en komplett MF/HF skipsstasjon med sender, mottaker, antenneanlegg, DSC, radioteleks og kraftforsyning

 

2c      kunne gjøre rede for oppbygningen av en komplett maritim VHF-stasjon med sender, mottaker, kontrollenhet, kraftforsyning, antenneanlegg og DSC

 

2d      kunne gjøre rede for den prinsippielle virkemåten til Inmarsatsystemet og delsystem for Inmarsat

 

2e      kunne gjøre rede for hvordan aktuelle elektroniske navigasjonsinstrumenter fungerer 

2f       kunne gjøre rede for hvordan overføringsstandarder for kommunikasjon mellom navigasjons- og kommunikasjonsutstyr fungerer 

2g      kunne utføre montering og service på enkeltenheter og sammenkoplede system

 

 

Mål 3

Lærlingene/elevene skal kunne utføre installasjon av programmer og kunne konfigurere systemer for datakommunikasjon i tilknytning til lokale datanett og landmobil- og maritim radiokommunikasjon. De skal kunne vedlikeholde datakommunikasjonsutstyr

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

3a      kunne gjøre rede for bruk av datakommunikasjon i tilknytning til landmobil- og maritim radiokommunikasjon

 

3b      kunne gjøre rede for de mest brukte standarder, grensesnitt, protokoller og dataprogram som brukes ved lokale datanett og landmobil- og maritim radiokommunikasjon

 

3c      kunne installere programmer og konfigurere systemer for datakommunikasjon i tilknytning til lokale datanett og landmobil- og maritim radiokommunikasjon

 

3d      kunne utføre installasjon av og service på datakommunikasjonsutstyr for landmobil- og maritim radiokommunikasjon

 

 

 

2.13  Maritime elektroniske systemer

 

 

Mål 1

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om skipsradaranlegg. De skal kunne vedlikeholde en komplett skipsradarinstallasjon

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

1a      kunne tegne blokkskjema og kunne forklare hvordan radar og radaranlegg fungerer

 

1b      kunne gjøre rede for oppbygningen av og virkemåten til f.eks. sender, mottaker, kontrollenhet og kraftforsyning i en komplett skipsradar

 

1c      kunne stille inn ulike brukerparametre og forstå deres innvirkning på bildepresentasjonen

 

1d      kunne lokalisere feil ved hjelp av observasjoner og målinger og kunne utbedre feilene

 

1e      kunne utføre montering og service på enkelte enheter og komplette anlegg

Mål 2

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om sonar- og ekkoloddsystemer. De skal kunne vedlikehole et komplett sonar- og ekkoloddsystem

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

2a      kunne gjøre rede for grunnleggende prinsipper som gjelder for hydroakustikk

 

2b      kunne tegne blokkskjema og kunne beskrive hvordan et komplett sonar- og ekkoloddsystem er bygd opp og fungerer

 

2c      kunne måle frekvens, pulslengde, pulsrepetisjonsfrekvens og effekt for sendere

 

2d      kunne måle følsomhet og båndbredde for mottakere

 

2e      kunne måle svingeimpedans og isolasjonsmotstand

 

2f       kunne lokalisere feil på enkle sonar- og ekkoloddanlegg ved hjelp av observasjon og målinger og kunne utbedre feilene

 

 

Mål 3

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om ulike elektroniske navigasjonssystemer. De skal kunne vedlikeholde enheter og integrerte systemer

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

3a      kunne tegne blokkskjema og kunne forklare virkemåten til komplette elektroniske navigasjons-systemer

 

3b      kunne bruke automatiske feilsøkingprogrammer for navigasjonsinstrumenter

 

3c      kunne forklare virkemåten til hyperbelnavigasjonssystemer

 

3d      kunne gjøre rede for hvordan en gyro fungerer

 

3e      kunne gjøre rede for hvordan en autopilot fungerer

 

3f       kunne gjøre rede for hvordan aktuelle log-typer fungerer

 

3g      kunne installere og sette i drift enkle systemer og kunne kople sammen enheter til intergrerte systemer

 

3h      kunne lokalisere defekte enheter og moduler og kunne foreta nødvendige utskiftninger i integrerte navigasjonsanlegg

 

 

Mål 4

Lærlingene/elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om skipsradiostasjoner. De skal kunne montere komplette stasjoner

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 

4a      kjenne til prinsippene som gjelder for en MF/HF skipsstasjon med sender, mottaker, antenneanlegg, DSC, radioteleks og kraftforsyning

 

4b      kjenne til virkemåten til en komplett maritim VHF-stasjon med sender, mottaker, kontrollenhet, kraftforsyning, antenneanlegg og DSC

 

4c      kjenne til hvordan Inmarsat og aktuelle satelitterminaler fungerer

 

4d      kunne kople opp og sette i drift enkeltenheter til et sammensatt kommunikasjonssystem

 

 

 

Kapittel 3:     Vurdering

 

 

3.1    Hvorfor vurdering?

 

Formålet med vurdering er å sikre en nasjonal standard i opplæringen, slik at vi får et godt og likeverdig opplæringstilbud for alle. Vurdering innebærer at resultatet av opplæringen vurderes i lys av de mål som er formulert i læreplanen.

 

Vurderingen vil ha ulike formål, bl.a.

 

      å informere lærlingen/eleven, foresatte, veileder og opplæringssted i arbeidet fram mot et læringsmål, om hvor langt lærlingen/eleven er kommet i utvikling mot en kompetanse

      å veilede, motivere og utvikle lærlingen/eleven

      å motivere veilederen til kontinuerlig å vurdere sin undervisningspraksis

      å informere samfunnet, arbeidslivet og høyere utdanningsinstitusjoner om hvilken kompetanse lærlingen/eleven har oppnådd

 

3.2    Hva skal vurderes?

 

     Målene for opplæringen slik de er fastsatt i kapittel 2 i denne læreplanen, både de felles målene i kapittel 2.1 og de fagspesifikke målene i kapitlet danner utgangspunkt for vurderingen.

 

      Det er lærlingens/elevens helhetlige kompetanse som skal vurderes, slik den er beskrevet i opplæringens mål.

 

      Vurderingen av lærlingene/elevene skal vise i hvilken grad de har nådd målene i læreplanen.

 

3.3    Hvordan skal vurderingen skje?

 

Det skilles mellom to hovedtyper av vurdering:

 

      Vurdering underveis.

      Avsluttende vurdering.

 

Vurdering underveis er en vurdering som gjøres av lærlingen/eleven og lærebedriften/skolen i samarbeid. Vurderingen skal ta utgangspunkt i lærlingens/elevens kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Det er lærebedriftens/skolens ansvar å sørge for at lærlingen/eleven får en allsidig opplæring i henhold til læreplanen.

For å legge forholdene til rette for en best mulig opplæring skal det benyttes opplæringsbok.

 

Avsluttende vurdering kommer til uttrykk gjennom fagprøve. Grunnlaget for å kunne meldes til fagprøve er gitt i forskrift og egne skriv fra departementet. Departementet vil utarbeide egne retningslinjer for gjennomføring av fagprøve.

Vedlegg 1

 

 

 

Moduler i opplæringen for serviceelektronikerfaget

 

1.1       Felles moduler

 

Felles moduler for serviceelektronikerfaget

Innhold

Prosentvis del av total opplæring

Årstimer ved opplæring i skole

Modul 1:        Grunnleggende                                  prinsipper og teknikker

Kapittel 2.2

Mål 1, 2 og 3.

 

30%

 

393

Modul 2:        Dokumentasjon og                            kalkulasjon

Kapittel 2.3

Mål 1 og 2.

 

10%

 

131

Modul 3:        Helse, miljø og

                        sikkerhet

Kapittel 2.4

Mål 1, 2 og 3.

 

5%

 

65

Modul 4:        Bedriftslære

Kapittel 2.5

Mål 1, 2, 3 og 4.

 

5%

 

65

Til sammen

 

50%

654

 

Lærlingen/eleven får opplæring i forhold til læreplanens mål og hovedmomenter. Innlæring av teoretiske kunnskaper bør i størst mulig grad skje i tilknytning til praktiske arbeidsoppgaver.

 

1.2       Moduler til valg

 

Moduler for området

- Lyd- og bildesystemer

Innhold

Prosentvis del av total opplæring

Årstimer ved opplæring i skole

Modul 5:

Kapittel 2.6

Mål 1.

 

7%

 

92

Modul 6:

Kapittel 2.6

Mål 2.

 

20%

 

262

Modul 7:

Kapittel 2.6

Mål 3.

 

7%

 

92

Modul 8:

Kapittel 2.6

Mål 4.

 

16%

 

209

Til sammen

 

50%

655

 

Lærlingen/eleven får opplæring i forhold til læreplanens mål og hovedmomenter. Innlæring av teoretiske kunnskaper bør i størst mulig grad skje i tilknytning til praktiske arbeidsoppgaver.

 

 

 

 

 

Moduler for området

- Radarsystemer

Innhold

Prosentvis del av total opplæring

Årstimer ved opplæring i skole

Modul 5:

Kapittel 2.7

Mål 1.

 

10%

 

131

Modul 6

Kapittel 2.7

Mål 2 og 3.

 

25%

 

327

Modul 7:

Kapittel 2.7

Mål 4.

 

15%

 

197

Til sammen

 

50%

655

 

Lærlingen/eleven får opplæring i forhold til læreplanens mål og hovedmomenter. Innlæring av teoretiske kunnskaper bør i størst mulig grad skje i tilknytning til praktiske arbeidsoppgaver.

 

 

Moduler for området

- Data- og kontorsystemer

Innhold

Prosentvis del av total opplæring

Årstimer ved opplæring i skole

Modul 5:

Kapittel 2.8

Mål 1 og 2.

 

20%

 

263

Modul 6:

Kapittel 2.8

Mål 3, 4 og 5.

 

15%

 

196

Modul 7:

Kapittel 2.8

Mål 6.

 

15%

 

196

Til sammen

 

50%

655

 

Lærlingen/eleven får opplæring i forhold til læreplanens mål og hovedmomenter. Innlæring av teoretiske kunnskaper bør i størst mulig grad skje i tilknytning til praktiske arbeidsoppgaver.

 

 

Moduler for området

- Medisinske elektroniske systemer

Innhold

Prosentvis del av total opplæring

Årstimer ved opplæring i skole

Modul 5:

Kapittel 2.9

Mål 1, 2, 3 og 4.

 

50%

 

655

Til sammen

 

50%

655

 

Lærlingen/eleven får opplæring i forhold til læreplanens mål og hovedmomenter. Innlæring av teoretiske kunnskaper bør i størst mulig grad skje i tilknytning til praktiske arbeidsoppgaver.

 

 

 

Moduler for området

- Tele-, kontroll- og alarmsystemer

Innhold

Prosentvis del av total opplæring

Årstimer ved opplæring i skole

Modul 5:

Kapittel 2.10

Mål 1.

 

10%

 

131

Modul 6:

Kapittel 2.10

Mål 2 og 3.

 

10%

 

131

Modul 7:

Kapittel 2.10

Mål 4, 5, 6, 7 og 8.

 

30%

 

393

Til sammen

 

50%

655

 

Lærlingen/eleven får opplæring i forhold til læreplanens mål og hovedmomenter. Innlæring av teoretiske kunnskaper bør i størst mulig grad skje i tilknytning til praktiske arbeidsoppgaver.

 

 

Moduler for området

- Elektroniske systemer i kjøretøy

Innhold

Prosentvis del av total opplæring

Årstimer ved opplæring i skole

Modul 5:

Kapittel 2.11

Mål 1.

 

5%

 

65

Modul 6:

Kapittel 2.11

Mål 2.

 

15%

 

197

Modul 7:

Kapittel 2.11

Mål 3, 4 og 5.

 

30%

 

393

Til sammen

 

50%

655

 

Lærlingen/eleven får opplæring i forhold til læreplanens mål og hovedmomenter. Innlæring av teoretiske kunnskaper bør i størst mulig grad skje i tilknytning til praktiske arbeidsoppgaver.

 

 

Moduler for området

- Radiokommunikasjonssystemer

Innhold

Prosentvis del av total opplæring

Årstimer ved opplæring i skole

Modul 5:

Kapittel 2.12

Mål 1.

 

17%

 

223

Modul 6:

Kapittel 2.12

Mål 2.

 

17%

 

223

Modul 7:

Kapittel 2.12

Mål 3.

 

16%

 

209

Til sammen

 

50%

655

 

Lærlingen/eleven får opplæring i forhold til læreplanens mål og hovedmomenter. Innlæring av teoretiske kunnskaper bør i størst mulig grad skje i tilknytning til praktiske arbeidsoppgaver.

 

 

 

 

 

Moduler for området

- Maritime elektroniske systemer

Innhold

Prosentvis del av total opplæring

Årstimer ved opplæring i skole

Modul 5:

Kapittel 2.13

Mål 1.

 

14%

 

183

Modul 6:

Kapittel 2.13

Mål 2.

 

14%

 

183

Modul 7:

Kapittel 2.13

Mål 3.

 

14%

 

183

Modul 8:

Kapittel 2.13

Mål 4.

 

8%

 

106

Til sammen

 

50%

655

 

Lærlingen/eleven får opplæring i forhold til læreplanens mål og hovedmomenter. Innlæring av teoretiske kunnskaper bør i størst mulig grad skje i tilknytning til praktiske arbeidsoppgaver.