UTDRAG FRA LÆREPLAN 1996

FORDYPNING FOR OMRÅDET DATA- OG KONTORSYSTEMER


 

Læreplan for videregående opplæring

 

Studieretning for elektro

 

 

VKII/Bedrift

Serviceelektronikerfaget

 

   

Oslo, juli 1996

Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet

Moduler i opplæringen for serviceelektronikerfaget

 

1.1       Felles moduler 

Felles moduler for serviceelektronikerfaget

Innhold

Prosentvis del av total opplæring

Årstimer ved opplæring i skole

Modul 1:        Grunnleggende                                  prinsipper og teknikker

Kapittel 2.2

Mål 1, 2 og 3.

 

30%

 

393

Modul 2:        Dokumentasjon og                            kalkulasjon

Kapittel 2.3

Mål 1 og 2.

 

10%

 

131

Modul 3:        Helse, miljø og

                        sikkerhet

Kapittel 2.4

Mål 1, 2 og 3.

 

5%

 

65

Modul 4:        Bedriftslære

Kapittel 2.5

Mål 1, 2, 3 og 4.

 

5%

 

65

Til sammen

 

50%

654

 

1.2       Moduler til valg

Moduler for området

- Data- og kontorsystemer

Innhold

Prosentvis del av total opplæring

Årstimer ved opplæring i skole

Modul 5:

Kapittel 2.8

Mål 1 og 2.

 

20%

 

263

Modul 6:

Kapittel 2.8

Mål 3, 4 og 5.

 

15%

 

196

Modul 7:

Kapittel 2.8

Mål 6.

 

15%

 

196

Til sammen

 

50%

655

 


2.8    Data- og kontorsystemer 

  Mål 1

Lærlingene/elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om de forskjellige modulene i en datamaskin. De skal kunne vedlikeholde maskin og utstyr i sammenkoplede datasystemer

  Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

1a      kunne forklare hvordan sentralenheten i en datamaskin er bygd opp

1b      kunne gjøre rede for egenskapene til ulike hukommelsesmoduler

1c      kunne klargjøre aktuelle typer lagringsmedia for bruk, og kunne gjøre rede for hvordan de er bygd opp og fungerer

1d      kunne gjøre rede for hvordan aktuelle dataskjermer og grafikkontrollere med grafikk- og skjermstandarder fungerer

1e      kunne gjøre rede for hvordan aktuelle utskriftsmedia fungerer

1f       kunne gjøre rede for hvordan andre aktuelle typer periferienheter fungerer

1g      kunne installere og tilpasse nødvendig programvare (drivere) for forskjellig periferiutstyr til forskjellige brukerbehov 

1h      kunne teste og tolke feilsymptomer og kunne reparere maskin og utstyr i sammenkoblede systemer

Mål 2

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om operativsystemets egenskaper og funksjoner. De skal kunne bruke kommandoer og meldinger i operativsystemet mot brukeren av datasystemet og kunne vedlikeholde operativsystemet og aktuell programvare

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

2a      kunne gjøre rede for operativsystemets oppgaver og egenskaper 

2b      kunne gjøre rede for de mest brukte operativsystemer 

2c      kunne bruke systemkommandoer og kommandofiler 

2d      kjenne til grunnleggende teknikker for strukturert programmering 

2e      kunne installere drivere og kunne klargjøre og tilpasse oppstartingsfiler og konfigurasjonsfiler 

2f       kunne installere nye programmoduler i et operativsystem 

2g      kunne lage rutiner for datasikkerhet, brukerrettigheter og passord, og kunne følge de rutiner som systemansvarlig har ansvar for 

2h      kunne oppgradere og installere nye versjoner av operativsystemet

2i       kunne bruke standard programpakker som tekstbehandling, regneark, databaseprogram o.l., og kunne installere og tilpasse programpakkene til brukernes behov

2j       kunne bruke programmer som kan være til hjelp ved testing og feilsøking av datamaskin og periferiutstyr

   

Mål 3

Lærlingene/elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om hvordan kopimaskiner er bygd opp. De skal kunne vedlikeholde kopimaskiner for best mulig kopikvalitet

 

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

3a      kunne beskrive prinsippene som gjelder for den zerografiske prosess 

3b      kunne forklare aktuelle prinsipper som gjelder for svart/hvitt og fargekopiering 

3c      kunne forklare prinsippene som gjelder for sortering og tosidig kopiering 

3d      kunne forklare prinsippene som gjelder for overføring av bilde og tekst fra PD til kopimaskiner som benytter laserteknikk 

3e      kjenne til den grunnleggende mekaniske konstruksjonen til kopimaskiner

   

Mål 4

Lærlingene/elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om hvordan frittstående og PC-baserte telefakser er bygd opp. De skal kunne vedlikeholde telefakser for best mulig funksjon

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

4a      kunne beskrive den blokkskjematiske oppbygningen av en telefax og kunne forklare hvordan den fungerer

4b      kunne forklare prinsippene som gjelder for overføring av telefax og kunne bruke utstyret

4c      kunne forklare prinsippene som gjelder for overføring av bilde og tekst mellom PC og telefaks og kunne installere og sette opp nødvendig programvare

 

Mål 5

Lærlingene/elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om oppbygningen av og virke-måten til skrivere og de skal ha kunnskaper om hvordan skrivere er koplet opp mot PC. De skal kunne vedlikeholde skrivere for best mulig funksjon

Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

5a      kunne beskrive den blokkskjematiske oppbygningen av aktuelle typer skrivere og kunne forklare hvordan de fungerer

5b      kunne kople opp skrivere mot datamaskiner og kunne installere nødvendig programvare til skrivere

5c      kunne feilsøke på skriverens elektroniske hovedfunksjoner og kunne bytte ut defekte kort eller enheter

5d      kunne teste og justere skriverens mekaniske konstruksjon og kunne skifte ut slitte eller defekte deler

   

Mål 6

Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om oppbygningen av datanett og kunne knytte aktuelt datakommunikasjonsutstyr til slike nett. De skal kunne utføre arbeids-oppgaver som er nødvendige for å holde et lokalnett i drift, både med tanke på sikkerhet og overvåking

 Hovedmomenter

Lærlingene/elevene skal

 6a      kunne forklare hovedtrekkene i telenettets oppbygning med vekt på tjenester for datakommunikasjon

  6b      kunne gjøre rede for Integrated Services Digital Network (ISDN), grensesnitt og tjenester

  6c      kunne gjøre rede for OSI-modellen, tjenester og protokoller

  6d      kunne bruke aktuelle typer modem og kunne tilpasse disse til forskjellige bruksområder

  6e      kunne gjøre rede for oppbygningen av og virkemåten til aktuelle lokale nettverk

  6f       kunne forklare aktuelle egenskaper til ulike komponenter i et lokalnett

  6g      kunne installere og tilpasse programvare for lokale nettverk med tilhørende applikasjoner og utstyr

  6h      kunne installere og tilpasse programvare og utstyr for bruk mot globalt datanett