Læreplan
for videregående opplæring
Studieretning for elektro
VKII/Bedrift
Serviceelektronikerfaget
Oslo, juli 1996
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
Felles moduler for serviceelektronikerfaget |
Innhold |
Prosentvis del av total
opplæring |
Årstimer ved opplæring i
skole |
Modul 1:
Grunnleggende
prinsipper og teknikker |
Kapittel 2.2 Mål 1, 2 og 3. |
30% |
393 |
Modul 2:
Dokumentasjon og
kalkulasjon |
Kapittel 2.3 Mål 1 og 2. |
10% |
131 |
Modul 3:
Helse, miljø og
sikkerhet |
Kapittel 2.4 Mål 1, 2 og 3. |
5% |
65 |
Modul 4:
Bedriftslære |
Kapittel 2.5 Mål 1, 2, 3 og 4. |
5% |
65 |
Til sammen |
|
50% |
654 |
Moduler for området - Data- og kontorsystemer |
Innhold |
Prosentvis del av total
opplæring |
Årstimer ved opplæring i
skole |
Modul 5: |
Kapittel 2.8 Mål 1 og 2. |
20% |
263 |
Modul 6: |
Kapittel 2.8 Mål 3, 4 og 5. |
15% |
196 |
Modul 7: |
Kapittel 2.8 Mål 6. |
15% |
196 |
Til sammen |
|
50% |
655 |
Lærlingene/elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om de forskjellige modulene i en datamaskin.
De skal kunne vedlikeholde maskin og utstyr i sammenkoplede datasystemer
Lærlingene/elevene skal
1a kunne forklare hvordan sentralenheten i en datamaskin er bygd opp
1b kunne gjøre rede for egenskapene til ulike hukommelsesmoduler
1d kunne gjøre rede for hvordan aktuelle dataskjermer og grafikkontrollere med grafikk- og skjermstandarder fungerer
1e kunne gjøre rede for hvordan aktuelle utskriftsmedia fungerer
1g kunne installere og
tilpasse nødvendig programvare (drivere) for forskjellig periferiutstyr til forskjellige brukerbehov
1h kunne teste og tolke feilsymptomer og kunne reparere maskin og utstyr i sammenkoblede systemer
Mål 2
Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om operativsystemets egenskaper og funksjoner. De skal
kunne bruke kommandoer og meldinger i operativsystemet mot brukeren av datasystemet og kunne vedlikeholde operativsystemet og aktuell programvare
Hovedmomenter
Lærlingene/elevene skal
2a kunne gjøre rede for
operativsystemets oppgaver og egenskaper
2b kunne gjøre rede for de
mest brukte operativsystemer
2c kunne bruke
systemkommandoer og kommandofiler
2d kjenne til grunnleggende
teknikker for strukturert programmering
2e kunne installere drivere
og kunne klargjøre og tilpasse oppstartingsfiler og konfigurasjonsfiler
2f kunne installere
nye programmoduler i et operativsystem
2g kunne lage rutiner for
datasikkerhet, brukerrettigheter og passord, og kunne følge de rutiner som systemansvarlig har ansvar for
2h kunne oppgradere og installere nye versjoner av operativsystemet
2i kunne bruke standard programpakker som tekstbehandling, regneark, databaseprogram o.l., og kunne installere og tilpasse programpakkene til brukernes behov
2j kunne bruke programmer som kan være til hjelp ved testing og feilsøking av datamaskin og periferiutstyr
Mål 3
Lærlingene/elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om hvordan kopimaskiner er bygd opp. De skal
kunne vedlikeholde kopimaskiner for best mulig kopikvalitet
Hovedmomenter
Lærlingene/elevene skal
3a kunne beskrive
prinsippene som gjelder for den zerografiske prosess
3b kunne forklare aktuelle
prinsipper som gjelder for svart/hvitt og fargekopiering
3c kunne forklare
prinsippene som gjelder for sortering og tosidig kopiering
3d kunne forklare
prinsippene som gjelder for overføring av bilde og tekst fra PD til kopimaskiner som benytter laserteknikk
3e kjenne til den grunnleggende mekaniske konstruksjonen til kopimaskiner
Mål 4
Lærlingene/elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om hvordan frittstående og PC-baserte
telefakser er bygd opp. De skal kunne vedlikeholde telefakser for best mulig funksjon
Hovedmomenter
Lærlingene/elevene skal
4a kunne beskrive den blokkskjematiske oppbygningen av en telefax og kunne forklare hvordan den fungerer
4b kunne forklare prinsippene som gjelder for overføring av telefax og kunne bruke utstyret
4c kunne forklare prinsippene som gjelder for overføring av bilde og tekst mellom PC og telefaks og kunne installere og sette opp nødvendig programvare
Mål 5
Lærlingene/elevene skal ha grunnleggende kunnskaper om oppbygningen av og virke-måten til
skrivere og de skal ha kunnskaper om hvordan skrivere er koplet opp mot PC. De skal kunne vedlikeholde skrivere for best mulig funksjon
Hovedmomenter
Lærlingene/elevene skal
5a kunne beskrive den blokkskjematiske oppbygningen av aktuelle typer skrivere og kunne forklare hvordan de fungerer
5b kunne kople opp skrivere mot datamaskiner og kunne installere nødvendig programvare til skrivere
5c kunne feilsøke på skriverens elektroniske hovedfunksjoner og kunne bytte ut defekte kort eller enheter
5d kunne teste og justere skriverens mekaniske konstruksjon og kunne skifte ut slitte eller defekte deler
Mål 6
Lærlingene/elevene skal ha gode kunnskaper om oppbygningen av datanett og kunne knytte aktuelt
datakommunikasjonsutstyr til slike nett. De skal kunne utføre arbeids-oppgaver som er nødvendige for å holde et lokalnett i drift, både med tanke på
sikkerhet og overvåking
Hovedmomenter
Lærlingene/elevene skal
6a kunne forklare hovedtrekkene i telenettets oppbygning med vekt på tjenester for datakommunikasjon